پاپیه ماشه

پاپیه ماشه اساسا واژه ای فرانسوی است در فرهنگ های لغت به معنی کاغذ فشرده شده آمده و معمولا به اشیایی مقوایی که سطح آن ها به وسیله مینیاتورتزئین و به وسیله لاک مخصوص پوشش یافته است اطلاق می شود. سابقه ایت هنر که در گذشته نقاشی روغنی یا نقاشی لاکی نامیده می شد مانند دیگر هنرها و صنایع دستی ایران کاملا مشخص نیست. لیکن در آثار موجود در موزه های داخلی و خارجی و همچنین مجموعه های خصوصی چنین استنباط می شود که تا بعد از دوره سلجوقیان کلیه کتاب های خطی ایرانی دارای جلد چرمی ساده و یا ضربی و فاقد هرگونه تزئینات اسلیمی بوده است.ولی اسناد معتبری در دست است که نشان می دهد این هنر از دوره صفویه در ایران رواج یافت و به موازاتسایر انواع صنایع دستی شکل گرفته و تکامل پیدا کرده است.

صنایع دستی کرمان

صنایع دستی

صنایع دستی، هنر سنتی، نماد همبستگی و پیوند اقوام مختلف ایران است و ریشه های عمیق و استواری در فرهنگ غنی و باور ایران اسلامی دارد و به جهت ارائه ی ارزش های گوناگون صنایع دستی به مردم ایران و جهان و تبدیل آن آثار متنوع به اعتبار فرهنگی و اقتصادی، به بازار مصرف عرضه می شوند. مردان و زنان هنرمند و بی ادعای کرمانی از دیرباز با هنرهای بومی خود و تولید صنایع دستی نقش مهمی در رونق اقتصادی این استان داشته اند.  ، پته دوزی، قالیبافی، گلیم، شیریکی پیچ بافی، مشبک، معرق و منبت چوب، طراحی سنتی، طراحی گلیم، طراحی قالی، شال بافی، تذهیب، مینیاتور، مس تزئینی، مجسمه سازی، ساخت عروسک های محلی، دوخت لباس های محلی، آئینه دوزی، سکه دوزی و چاقو سازی از جمله صنایع دستی خطه پهناور دیار کریمان است.

تلاشهاي جهاني در جهت توسعه بازار

موضوع « تلاشهای جهانی و بازار یابیهای گسترش یافته » نیاز به تفكری جدی بعنوان ابزاری در راه بهبود صنعت فرش دارد . « هیچ مشتری بر دیگری ارجح نیست » مهمترین كاری كه ما بایدانجام دهیم یافتن مشتری و حفظ آن است .( ما بقی مثل : تولید ، خدمات ، فعالیتها فقط ابزاری هستند برای مراحل پایانی ) . یافتن وحفظ مشتری همه فعالیتهای دیگر را راهبری می كند زیرا مشتری تنها محل درآمد می باشد.بازاریابی به معنا دقیق كلمه چیزی نیست جز درك صحیح نیاز مشتری یا یافتن یك مشتری جدید ، و اقدامات لازم برای در دسترس قرار دادن كالاهای مورد نیاز مشتری در مكان مناسب ، زمان مناسب و در سناریوی مهم امروزی با قیمت مناسب . سود آوری و ادامه حیات همه دست اندركاران این صنعت بطور جدی به مخاطره افتاده است . این صنعت باید تمام مسائل اساسی كه آن را تهدید می كند حل نماید . برای ایجاد این تغییرات و تحقق فرضیات باید دست اندركاران فرش وارد عمل شوند و راهكار هها و استراتژی مناسبی برای تجارت بیابند .

صنایع دستی، اشتغال و درآمدزایی

فناوری اطلاعات در سال های اخیر تاثیرات دوسویه ای بر صنایع مختلف داشته است. از سویی قدرت ارتباطی قوی از طریق اینترنت، امکان هماهنگی، کنترل، عملیات بهتر و اطلاعرسانی مناسب را فراهم ساخته است و باعث ایجاد فرصت برای سازمان های متکی به کسب و کار الکترونیکی شده و از طرف دیگر تهدیداتی را همچون ایجاد بازارهای جهانی، امکان از دادن سهم بازار، ورود رقبای جدید، معرفی محصولات جانشین متنوع و ... برای سازمان هایی که در استفاده از این تکنولوژی ها دچار تعلل شده اند ایجاد کرده است. الگوبرداری مناسب از کشورهایی که هم اینک در این صنعت چه از لحاظ تعداد و چه از حیث درآمد از رتبه بندی مناسب در سطح جهان برخوردار هستند می تواند مسیر رسیدن به موفقیت را تا حد امکان کوتاه و بهینه سازد. البته در این الگوبرداری ها آنچه مهم است توجه به شرایط درونی کشور و قابلیت های فعلی می باشد و عملکرد تطبیقی بایستی به گونه ای باشد که این راهبردها تاثیر مخربی در چرخه های اجتماعی، اقتصادی و هنری و فرهنگی کشور به همراه نداشته باشد.

نقش صنایع دستی در اقتصاد ایران

صنایع دستی ایران، به عنوان صنعتی مستقل و بومی، شاخص ترین هنر کاربردی ایران و یکی از سه قطب برتر صنایع دستی جهان، ریشه های عمیق و استوار در فرهنگ غنی و بارور ایران اسلامی داشته است....  
 صنایع دستی ایران، به عنوان صنعتی مستقل و بومی، شاخص ترین هنر کاربردی ایران و یکی از سه قطب برتر صنایع دستی جهان، ریشه های عمیق و استوار در فرهنگ غنی و بارور ایران اسلامی داشته است . به طور کلی نقش صنایع دستی در اقتصاد ایران عبارت است از: کمک به توسعه اقتصادی، ایجاد شغل، سرمایه گذاری اندک و بهره وری بالا.

بازاریابی مدرن باعث رونق صنایع دستی می شود

تردیدی نیست. صنایع دستی کشورمان ظرفیت های مناسبی برای سرمایه گذاری در رشته های مختلف این صنعت را دارد. از این رو اگر بتوانیم واحدهای مختلف تولیدی این صنعت را با حمایت به سوی بازار مصرف هدایت کنیم و همچنین نظام تولید و توزیع را در این جهت بهبود دهیم. صادرات اینگونه محصولات دور از ذهن نخواهد بود. هم اکنون برنامه های کلانی در بخش گردشگری صورت گرفته است و قرار بر این است به ورود ۲۰ میلیون گردشگر خارجی دست پیدا کنیم. باید توجه داشته باشیم ارائه تولیدات صنایع دستی برای فروش به گردشگران خصوصا توریست های خارجی بسیار حائز اهمیت است. هم اکنون ما ۱۳ رشته صنایع دستی داریم که عبارتند از دستبافت های سنتی، آثارهای فلزی، سفال، آبگینه، چوب، سنگ، مینا، سازسازی، رودوزی های سنتی، چاپ های سنتی، جلدسازی و صحافی، آثار کاغذی و رنگرزی سنتی است که هر کدام از این آثار ساخته شده هنرمندان نشان از ذوق و سلیقه ای است که با فرهنگ آداب و سنت های ایرانی درهم آمیخته شده است و نشان از سیر تاریخی و تمدن کشوری دارد که در طی گذر زمان دستخوش تغییرات و تحولات زیادی بوده است.

فن زری‌بافی

دامنه گسترده هنرهاي دستي هميشه يكي از جولانگاههاي هنرنمايي هنرمندان ايراني و جلوه گاهي براي آداب و رسوم و سنتهاي ميهن عزيز ما بوده است . اين سنت گرايي هنرمندان خود از پايه هاي اصلي پايداري و بقاي فرهنگ و هنر كهن ايران زمين ميباشد. هنرمندان اين مرزو بوم در سخت ترين روزگارها كوشيده اند تا آثاري پديدآورند كه نمايشگر فرهنگ پاك ايران باشد . بر ماست كه كار آنها را ارج نهيم و در شناساندن و شناسايي آن بكوشيم .

کاربرد صنایع دستی در تمدن‌ بشري‌

بناهايي‌ كه‌ به‌ دست‌ انسان‌ ساخته‌ مي‌شود، جلوه‌هايي‌ از نگرش‌ او به‌ جهان‌ هستي‌ است‌ كه‌ مبين‌ قوّة‌ فكري‌ و ساختار فرهنگي‌ ـ اجتماعي‌ افراد آن‌ جامعه‌ است‌. اين‌ برداشت‌ كه‌ معماري‌ مي‌تواند ديدگاهي‌ طبيعي‌ يا مافوق‌ طبيعي‌ داشته‌ باشد در هر حال‌ خارج‌ از تأثير محيط‌ اطراف‌ و اقليم‌ جغرافيايي‌ انسان‌ نيست‌، لذا در بررسي‌ معماري‌ يك‌ بنا، ابتدا بايد جهان‌ و جهان‌ بيني‌ سازنده‌ آن‌ بنا را مورد كنكاش‌ قرار داد تا بتوان‌ افكار و عقايد او را در حجمي‌ از آرايش‌ فضا مشاهده‌ كرد .

چیغ بافی

در روزگاری نه‌چندان دور، صنایع دستی روستایی و عشایری ایران، كه هم‌اكنون شهرهء خاص و عام است، حتی به بازارهای خارج از كشور نیز راه یافته و از شكل صنعتی خانگی به صورت هنر- صنعتی تكامل یافته درآمده و سهمی تعیین‌كننده را در درآمد خانوارهای روستایی و عشایری به خود اختصاص داده و نماد زندگی ساده دست‌اندركارانش محسوب می‌شد. گبه و گلیم دختر ایلیاتی كفپوش بنه بختش بود، فضای داخلی چادر به وسیلهء چیغ به چند قسمت تقسیم می‌شد.

دارایی بافته ای از ابریشم و رنگ

 دارایی (ایکات) روشی دیرینه در بافت پارچه های منقش با رنگ ناپذیر کردن نخ ها پیش از بافتن آنهاست تا به تدریج که کار بافتن پیش می رود، نقش نیز نمودار می گردد. واژه " ایکات " از واژه مالایایی منجیکات می آید که به معنای بستن یا گره زدن یا پیچاندن است و منظور از آن شیوه بستن تاروپود از روی الگوئی است که از پیش آماده شده است. در زبان فارسی به فرآورده این شیوه دارائی می گویند.

 

1 2 3 4